Leerlingen maken (migratie) geschiedenis
Vrijdag 10 november 2017 in het Volkenkundemuseum in Leiden: afsluiting van het project: Jonge Spoorzoekers: Leerlingen maken (migratie)geschiedenis.
Bij de Jonge Spoorzoekersaanpak gingen leerlingen op zoek naar migratieverhalen in eigen familie of omgeving aan de hand van privfoto's. Familie-, migratie- en wereldgeschiedenis, denken over erfgoed en geschiedenis en historisch besef kwamen hierin samen.
Enkele historici gaven een lezing over migratiegeschiedenis en er waren praktische workshops door docenten over oral history in de klas, leren kijken naar foto's (Deze workshop mocht ik samen geven met Hanneke Verbeek die zelf onderzoek doet naar 'migratiegeschiedenis in beeld'), samenwerken met andere vakken en het lokale archief, presenteren, beoordelen, gebruik van interactieve ICT-tools en omgaan met gevoelige onderwerpen. Op deze dag werd het project afgesloten door de uitreiking van een digitale handleiding voor andere geschiedenis docenten die wellicht ook hiermee aan de slag willen gaan.
Elisa van Zelm en Roos Krabbendam (klas 5) hebben de workshop 'leren kijken naar- en vragen stellen bij privefoto's van migranten' vorig zelf ook gedaan in klas 4. Nu vertelden zij zelf aan andere geschiedenisdocenten wat hun ervaringen zijn geweest en wat ze hiervan geleerd hebben.
Het was een fantastische dag met twee fantastische leerlingen om supertrots op te zijn!
Marieke Dorussen